مصرف مکمل جدید پروتئین آب پنیر قبل از غذا می تواند کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد

29 سپتامبر 2021- تحقیقات جدیدی که در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت(EASD) ارائه شد، نشان می دهد که مصرف یک فنجان میکروژل پروتئین آب پنیر(whey protein) کم کالری 15 دقیقه قبل از غذا، افزایش قند خون بعد از غذا[1] را کاهش و پاسخ انسولین بدن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد.

آب پنیر یکی از پروتئین های اصلی موجود در محصولات لبنی است و مشخص شده است که تولید پپتید شبه گلوکاگون روده (GLP-1) را افزایش می دهد، هورمونی که باعث تولید انسولین می شود و انسولین نیز به نوبه خود افزایش قند خون را پس از وعده های غذایی کاهش می دهد. با این حال، استفاده معمول از آن به عنوان یک مکمل غذایی طبیعی، نیاز به خوردن دوز نسبتاً زیادی از این پروتئین دارد که محتوی کالری بالایی است و باید 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا، میل شود که همین موضوع استفاده از آن را برای این منظور تقریبا غیر ممکن می سازد.

در حال حاضر محققان یک فناوری جدید "میسل[2]" را توسعه داده اند که اجازه می دهد پروتئین آب پنیر با سرعت بیشتری در دسترس بدن قرار گیرد، بنابراین می توان آن را با دوز کمتر (10 گرم، 40 کیلو کالری) فقط 15 دقیقه قبل از غذا مصرف کرد.

در این مطالعه، 26 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل شده، شرکت داشتند(14 زن ، میانگین سنی 62 سال) ، برخی از آنها متفورمین مصرف می کردند. به شرکت کنندگان بطور تصادفی، دوز پایین میکروژل پروتئین آب پنیر (10 گرم ، 40 کیلو کالری) در 125 میلی لیتر آب، یا دارونما در 125 میلی لیتر آب، داده شد، و 15 دقیقه بعد، یک وعده غذایی پیتزا (622 کیلو کالری، 29 گرم پروتئین ، 22.6 گرم چربی ، 72.6 گرم کربوهیدرات) به آنها داده شد، که سبب افزایش شدید قند خون بعد از غذا می شود.

نمونه ی خون  این افراد 15 دقیقه قبل از غذا، هنگام مصرف پروتئین آب پنیر یا نوشیدنی دارونما و در فواصل منظم بیش از 4 ساعت پس از غذا گرفته شد.

یک هفته پس از آزمایش اولی، شرکت کنندگان موظف شدند آزمایش را با استفاده از درمان جایگزین (یا میکروژل پروتئین آب پنیر یا دارونما) تکرار کنند. طراحی متقاطع این آزمایش همچنین به این معنی است که این مطالعه با وجود تعداد کم شرکت کنندگان از نظر آماری قابل قبول است.

محققان دریافتند که در طول دوره 2 ساعته بعد از غذا، سطح قند خون در گروه پروتئین آب پنیر در مقایسه با دارونما 22 درصد کاهش یافته است، با کاهش یکنواخت در مراحل آخر (بین 2 تا 4 ساعت پس از غذا). علاوه بر این، پاسخ انسولین و پاسخ GLP-1 در گروه پروتئین آب پنیر (به ترتیب 61 درصد در 1 ساعت و 66 درصد در 2 ساعت) به طور قابل توجهی بالاتر از گروه دارونما بود. با این حال، پاسخ پپتیدYY-و پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP) که تولید انسولین را نیز تحریک می کند، بین گروه پروتئین آب پنیر و دارونما مشابه بود. در این مطالعه هیچ عارضه ی منفی با خوردن مکمل آب پنیر گزارش نشد.

نویسنده ارشد این مقاله، دکتر Odd Erik Johansen ، ازNestle Health Science در سوئیس، گفت: این نتایج از استفاده از این میکروژل پروتئین آب پنیر محلول قبل از غذا، به عنوان یک گزینه اضافی برای بهبود پاسخ اولیه انسولینی و پاسخ GLP-1 که معمولاً در دیابت نوع 2، به ویژه در مراحل پیشرفته وجود ندارد، حمایت می کند. این مکمل غذایی می تواند به کنترل پیک قند خون که با مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان، نارسایی کلیه و آسیب چشم مرتبط است، کمک کند. این کارآزمایی یک سنگ قدم واقعاً خوب برای یک کارآزمایی بالینی بلندمدت در اختیار ما قرار می دهد، ما می خواهیم بدانیم که تأثیرات متابولیکی ترجمه ای این مکمل جدید پروتئین آب پنیر طبیعی تا چه مدت باقی می ماند؟

نویسندگان به چندین محدودیت این مطالعه اشاره کردند، از جمله اینکه این یک مطالعه کوچک بود، ماهیت آزمایشی داشت و تنها در یک مرکز در ایالات متحده انجام شد و اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه سفیدپوست قفقازی بودند، بنابراین یافته های آن قابل تعمیم به تمام گروه های قومی در سایر کشورها نخواهد بود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-consuming-whey-protein-shot-meals.html

 



[1]post-meal blood sugar spike

[2]'micelle' technology